Laikā, kad Krievijā veiktajām sabiedriskās domas aptaujām nav iespējams uzticēties, talkā nāk biežāk meklētie vārdi internetā.
1991. gada janvārī Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas (toreiz vēl LVFKI) Juglas kopmītnēs ienāca kāds mūsu studenta paziņa – ķīmiķis – un izdalīja vairākus t.s. Molotova kokteiļus. Bija barikāžu laiks, un pirmajās naktīs (kamēr vēl valdīja doma, ka krievu uzbrukums tiešām notiks) nesāju vienu tādu kokteili sev līdz uz barikādēm Rīgā.
Juglas ķīmiķa kokteiļi bija sevišķi ar to, ka viņš bija profesionāli izveidojis pudelēm piestiprinātos degļus, kurus bija ērti aizdedzināt ar kvēlojošu cigareti. Mūsu plāns bija vienkāršs – mest tos uz tankiem un bruņumašīnām, un cerēt, ka kareivji leks ārā un varēsim viņiem uzbrukt. Nav zināms, kas būtu, ja būtu…, bet katrā ziņā bijām apņēmības pilni.
Kad pa rokai nav neviena “Javelin”
Nosaukums – “Molotova kokteilis” radās Ziemas kara laikā, kad Sarkanā armija 1939. gadā iebruka Somijā. Nosaukums bija nievājoša atsauce uz PSRS ārlietu ministru Vjačeslavu Molotovu, kurš radio paziņoja, ka bombardēšanas uzlidojumi Somijā esot tikai “humānās pārtikas piegādes ar gaisa transportu badā cietušajiem kaimiņiem”. Somi uz “joku” atbildēja ar “joku”, nosaucot padomju kasešu bumbas par “Molotova maizes groziem”. Savukārt, ar roku metama pudele ar degmaisījumu tika nosaukta par “Molotova kokteili” kā “dzērienu līdzi viņa pārtikas pakām”.
Kopš tā laika “Molotova kokteilis” ir kļuvis par cīņas simbolu – gadījumos, ja notiek tautas cīnītāju pretošanās militāram iebrukumam. Tā tas bija arī, kad 1968. gadā čehi un slovāki apmētāja padomju tankus Prāgā. Tagad arī pašā Krievijā kopš tās iebrukuma Ukrainā 2022. gadā interneta lietotāji meklē degošā kokteiļa recepti.
Kokteiļi un protesti – tikai Krievijas internetā
Portāls The Insider nesen publicēja rakstu par Krievijas interneta lietotāju biežāk uzdotajiem jautājumiem un meklējumu atslēgas vārdiem kara laikā. Viena no tendencēm, kas tika konstatēta bija intereses pieaugums par Molotova kokteiļa recepti. Tika novērots, ka interese par kokteiļa sastāvu pieauga līdz ar pirmās mobilizācijas izsludināšanu. 2022. gada martā un septembrī, kā arī 2023. gada aprīlī lietotāji jautāja pēc “sastāva”, “receptes” un “kā pagatavot” degmaisījumu. Tajā laikā pieauga arī meklējumu skaits par visu, kas saistīts ar protestiem. 2023. gada martā un aprīlī sāka pieaugt kratīšanu skaits nepamierināto Krievijas pilsoņu mājvietās. Un jau visai ātri tika konstatēts, ka interese par protestiem kritās tieši proporcionāli krimināllietu skaita pieaugumam par “Krievijas Federācijas Bruņoto spēku diskreditāciju”. Jo tuvāk 2023. gada vasarai, jo mazāk krievu interesējās par protesta aktivitātēm. Skrūvju pievilkšana un represijas strādā.
Karš un makaroni
Lai arī Krievijā karu nedrīkst saukt par karu, tomēr, kad cilvēks ir vienatnē ar internetu, tad vārdu izvēle nosliecas par labu karam, nevis speciālajai militārajai operācijai. Turklāt atšķirība ir ļoti izteikta – “karš” meklējumos parādās daudz vairāk nekā “SVO”. Vienlaikus tika konstatēts, ka “mobilizācija” krievus interesēja vēl vairāk nekā “karš”. 2022. gada septembrī un oktobrī informācija par mobilizāciju tika meklēta gandrīz 80 miljonu reižu, bet par karu – 60 miljonu.[1] Zīmīgi, ka Kremļa propaganda joprojām strādā; meklējumu skaits internetā rāda, ka populārākie informācijas avoti par karu ir Vladimira Solovjova raidījumi, Jurija Podoļakas Telegram kanāls un prokremliskie kara korespondenti.
Karš ir ietekmējis arī iepirkšanās praksi. Lielā iebrukuma sākumā 2022. gadā, spriežot pēc meklēšanas vaicājumiem, krievi gaidīja, ka situācija pasliktināsies, un krāja pārtiku: eļļu, cukuru, gaļas konservus, makaronus un graudaugu produktus.
Nobeigumā: satraukums
Papildus minētajam, izmaiņas meklējumos parādījās saistībā ar jēdzieniem, kas raksturo cilvēku emocionālo un psiholoģisko stāvokli. Jau kopš kara sākuma krievi gaidīja kodolkaru, meklējot informāciju par bumbu patvertnēm un to, kā jods palīdz pret radiāciju. Par visiem šādiem pieprasījumiem paaugstinātas intereses maksimums bija iebrukuma sākumā un mobilizācijas izziņošanas laikā. “Satraukums” un “izmisums” ir bieži meklēti vārdi internetā Krievijā. Ir vienkārša recepte, lai no šāda satraukuma un izmisuma izvairītos – nevajag iebrukt kaimiņu zemēs.
[1] Дада Линделл. Наболевший запрос. Что стали искать россияне в Google и Yandex после полномасштабного вторжения. The Insider, 17 августа 2023, https://theins.ru/obshestvo/263824
Comments